PERLUKAH KERAJAAN MEMINTA MAAF TERHADAP BEKAS TAHANAN ISA?

Rabu, Julai 08, 2009

PAS Dituduh Takabbur : Tuduhan Shahrizat Tidak Berasas


"Membaca tuduhan yang dilemparkan oleh Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil pada hari ini memanggil saya untuk memberikan sedikit ulasan. Kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang tewas dalam pilihanraya umum yang lalu itu, PAS Kelantan sudah bersifat takkabur (ejaan di dalam akhbar : takbur) kerana mengkritik UMNO secara total. Menurutnya seperti yang dilaporkan di dalam Sinar Harian hari ini (08 Julai 2009), PAS Kelantan bukannya turun buat kerja dan ekoran itulah, beliau sampai menitiskan air mata melihat kemiskinan rakyat Manek Urai.

Pertama, tuduhan takabbur. Kalau maksudnya membesarkan diri, maka tuduhan itu lebih layak sebenarnya untuk UMNO. Shahrizat perlu tahu bahawa menjelang kempen pilihanraya umum ke 12 yang lalu, tatkala Shahrizat sibuk berhempas pulas mempertahankan Lembah Pantai dari diserang oleh Nurul Izzah, di Kelantan dijalankan kempen yang sangat agresif untuk menawan negeri Serambi Mekah ini. Ada seorang Timbalan Menteri dari Bachok yang diwar-warkan sebagai bakal Menteri Besar jika UMNO berjaya menawan Kelantan. Gambarnya ditampal merata-rata, membayangkan seolah-olah UMNO sudah tahu apa yang tertulis di lembaran qadha’ qadar bahawa mereka akan bersemayam di pejabat SUK pada 9 Mac 2008.

Rakyat Kelantan bukan buta melihat perbuatan ini. Apa jenis kerja macam ni. Pilihanraya belum lagi berlaku, Menteri Besar sudah ditabalkan. Siapa yang takabbur dalam soal ini, PAS Kelantan atau UMNO Kelantan? Itu belum lagi dicampur kempen Pemuda UMNO yang berslogankan ’18 tahun Pade Doh’ dicetak di atas baju tshirt berwarna hitam membayangkan kelam gelapnya hati mereka di kala itu. Seluruh Kelantan menyaksikan perarakan motosikal membawa bendera UMNO sebesar suku padang bola bagi membayangkan kesungguhan UMNO menawan Kelantan.

Rakyat Kelantan bukan tuli mendengar hiruk pikul suara deruman motosikal mat-mat rempit yang membawa slogan ’18 tahun pade doh’ itu. Akhirnya, kempen agresif BN Kelantan makan diri, tinggal enam kerusi di DUN Kelantan yang kebanyakannya sebelah hulu.

Kedua, isu kemiskinan di Manek Urai. Shahrizat bercakap seolah-olah penduduk Lembah Pantai kesemuanya memiliki banglo sebesar Khir Toyo miliki tatkala beliau mewakili parlimen tersebut. Lupakah Shahrizat, 2004-2008 UMNO yang bertakhta di Manek Urai. Apakah pembanguan yang dibuat oleh UMNO ketika itu? PAS hanya menawan semula Manek Urai tahun lepas. Ertinya, jika ada kemiskinan tegar di Manek Urai, ia turut menandakan kegagalan UMNO juga. Pada masa itu, kenapa Shahrizat tidak saja bertandang di sini dan titiskanlah air mata suci itu. Atau air mata itu hanya menitis pada musim pilihanraya? Jika demikian, itu bukan air mata yang ikhlas… itu air mata buaya.

Apapun, kepada Datuk Seri Shahrizat, bersabarlah dalam masa enam hari lagi menjelang PRK ini. Selepas ini, Datuk Seri tak perlu menangis lagi di sini……

Tiada ulasan:

Catat Ulasan